تحلیل کاربرد رنگ در شعر زنان معاصر (پروین اعتصامی، سیمین بهبهانی و فروغ فرخزاد)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سلمان فارسی کازرون - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده نسرین شادمان
- استاد راهنما زیبا قلاوندی علیرضا عظیم پور خیرالله محمودی
- سال انتشار 1393
چکیده
رنگ از نخستین دوره¬ی زندگی بشر کاربرد و اهمیت داشته است. هر رنگ، معانی و مفاهیم بسیاری را در پشت خود می گنجاند؛ از این روی افراد به ویژه شاعران در انتقال مفاهیم خود از آن بهره های بسیار برده اند. کاربرد رنگ توسط شاعران در دوره¬ی معاصر دیگر تنها برای پر کردن وزن و رنگ آمیزی تصاویر نیست بلکه شکلی مفهومی تر پیدا کرده است. این پژوهش به تحلیل کاربرد رنگ در شعر پروین اعتصامی، سیمین بهبهانی و فروغ فرخزاد می¬پردازد تا نشان دهد که کاربرد رنگ¬های اصلی و فرعی در شعر این سه شاعر چگونه است و چه بسامدی دارد و براساس سه نظریه روانشناسی یانگ- هلمهولتس(سه فامی)، ایوالد هرینگ(رنگ¬های متضاد) و ورنر(ادراک قیافه¬شناسانه) چگونه تحلیل می¬شود؟ که سرانجام با بررسی¬ها این نتایج حاصل می¬شود که طبق نظریه¬ی سه¬فامی و رنگ¬های متضاد هر سه شاعر، رنگ سیاه را بیشتر در اشعار خود به کار برده¬اند. چنان که پروین51.580 درصد، سیمین33.777 درصد و فروغ47.453 درصد از رنگ سیاه استفاده کرده¬اند. از میان رنگ¬های اصلی نیز در شعر سه شاعر بیشترین درصد را رنگ قرمز دارد. درصد بالای این دو رنگ در شعر سه شاعر هم بازتابی از دوره و هم شرایط زندگی شخصی آن¬ها می¬باشد. طبق نظریه¬ی ورنر(ادراک قیافه¬شناسانه) که ارتباط نزدیکی با حس¬آمیزی دارد، فروغ بیشتر از ادراک قیافه¬شناسانه استفاده کرده¬است و در مقابل شاید بتوان گفت که در اشعار پروین این نوع ادراک کاربردی ندارد و سیمین میانه¬ی این دو شاعر است. واژگان کلیدی: رنگ، پروین، سیمین ،فروغ، ادراک قیافه¬شناسانه، رنگ¬های متضاد، وسه فامی.
منابع مشابه
بازگشت به خویشتن در شعر پنج زن معاصر ایران پروین اعتصامی – فروغ فرخزاد – سیمین بهبهانی – طاهره صفارزاده – فاطمه راکعی
بازگشت به خویشتن موضوعی فلسفی- اجتماعی است که ابتدا از سوی علامه اقبال لاهوری به شکل لفظ خودی و بیخودی و سپس از سوی دکتر علی شریعتی با همین عنوان مطرح شد، این مسئله که طرز تفکری روشنفکرانه و عالمانه بود باعث به خود آمدن مردم مشرق زمین و انقلاب های مختلفی از جمله انقلاب اسلامی ایران بود. اهمیت این موضوع باعث شد که به پرداختن این موضوع توسط شاعران و نویسندگان بینجامد به همین دلیل در این تحقیق برآ...
15 صفحه اولتلقیهای بوطیقایی فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی: متنی و فرامتنی
فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی از جمله زنان شاعر معاصر هستند که هم بصورت متنی در لابه لای شعرها و هم به صورت فرامتنی در سخنرانیها، مصاحبهها، نامهها و مقالات، دربارۀ شعر و شاعری سخن گفتهاند. این اظهارات بوطیقایی، از چند نظر به ویژه بنا به جایگاه شاعری آنان درخور توجه است.در این نوشتار، به شیوۀ توصیفی- تحلیلی علاوه بر معرفی و مقایسه اظهارات بوطیقایی متنی و فرامتنی دو شاعر، به میزان فاصلهگیری آن...
متن کاملبررسی زنانگی در شعر پروین اعتصامی ، فروغ فرخزاد، فاطمه راکعی ازنظر واژگان و معنا
مقالۀ حاضر، شعر را به عنوان روایتی از زبان در نظر می گیرد و براساس نظریات فرمالیست های روس در( برجسته سازی ادبی و هنجارگریزی زبانی )به تحلیل سطح واژگانی و معنایی شعر زنان شاعر در دوره های پیش از معاصر (پروین اعتصامی) ، معاصر (فروغ فرخزاد ) و دوره انقلاب (فاطمه راکعی) پرداخته، سپس متغیر جنسیت را در انتخاب واژگان و معنای شعر آنان بررسی می کند.نتایج به دست آمده، چنین است: واژگان به کاررفته در...
متن کاملبازتاب مسائل اجتماعی در شعر فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی
در این پایان نامه با عنوان "بازتاب مسائل اجتماعی در شعر فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی" موضوعات جامعه شناختی در اشعار دو شاعر برجسته ی معاصر بررسی می شود. در این پژوهش بر هشت هدف اساسی مبتنی است : 1- درآمدی بر رشته ی کاربردی، وسیع و نوپای جامعه شناسی ادبیات. 2- شناخت بخشی از ادبیات امروز. 3- تبیین نگرش عمیق، اندیشه و آرمانهای بلند فروغ و سیمین. 4- شناساندن عناصر زنده و پویا از ادب شاعران مع...
15 صفحه اولکاربرد نظریه روان شناسی رنگ ماکس لوشر در نقد و تحلیل شعر فروغ فرخزاد
در روان شناسی نوین، «رنگ» یکی از معیارهای سنجش شخصیت است. رنگها نوعی انرژی ارتعاشی و اصوات مرئیاند که در زندگی نقش مهمی دارند. نفوذ رنگ بر روح و روان بشر نیز غیر قابل انکار است. کارکرد این پدیده مهم، بر روان انسان تا آنجاست که به خوانش جریان ذهنی کمک میکند. گرایش ذهنی به رنگهای مختلف، از مطلوبترین رنگ تا منفورترین آن، نشان دهندة بازتابهای مختلف روانی است. به بیان دیگر، رنگ نمودی از وض...
متن کامل«بررسی جلوههای آنیموس در اشعار فروغ فرخزاد، سیمین بهبهانی، و طاهره صفّارزاده»
آنیموس و آنیما مطابق با نظر یونگ کهنالگوها یا آرکی تایپهایی هستند که در ناخودآگاه تمام بشریّت وجود دارند و مشترک هستند و همین که به خودآگاه فرد میرسند، نمودهای مختلفی مییابند. یگانگی با این کهنالگوها سبب تکامل مرد و زن میشود. در این مقاله، تلاش کردیم تا به بررسی جلوههای آنیموس در اشعار سیمین بهبهانی، فروغ فرخزاد و طاهره صفّارزاده بپردازیم و جنبهها و نمودهای مختلف آن را در آثار این شاعر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه سلمان فارسی کازرون - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023